Az első világháborúban hazánkban a legnagyobb vérveszteséget a Dél-Alföld lakossága szenvedte.
E negatív statisztikából különösen két település emelkedett ki: az egykori vásárhelyi Pusztára települt Orosháza, és Hódmezővásárhely. A 19. század utolsó évtizedétől kezdve mindkét településen agrárszocialista megmozdulások voltak, és ellenzéki képviselőket küldtek az országgyűlésbe.
Ezt a „rebellis magatartást” a hatalom a kíméletlen behívásokkal is igyekezett megtorolni, hadd pusztuljanak az eszme hordozói! A történelmi Magyarország területéről 18,5%-ot hívtak be katonának. Ugyanekkor a katonaállományba került vásárhelyi férfiak a helyi lakosság 23,3%-át tették ki. A háborút követően a halottak és az eltűntek számát Vásárhelyen mintegy 3 ezerre teszik.
Amíg Magyarországon a háború során a férfi lakosság átlag 3%-a pusztult el, Vásárhelyen 9,4%. Az elesettek 73-78%-a földműves, napszámos, agrárproletár volt. Orosházáról az összes férfi 10,7%-a veszett oda.
Ezek az adatok az újkori Magyarország addig ismert legmagasabb véráldozatát jelentik!
A Dél-Alföldet ebben a kivérzett, testileg, lelkileg szenvedő állapotban érte a királyi román hadsereg hadüzenet nélküli „segítsége”. 1919. április 29-ről 30-ára virradó napon Maicanescu alezredes parancsnoksága alatt egyes csapategységek megszállták Hódmezővásárhelyt.
A Hódmezővásárhelyt megszálló román csapatok között föltűnt egy különösen érdekes, szadista figura: Berényi László. A korabeli napilap így írt róla: „…Berényi régebb idő óta Vásárhelyen tartózkodik, a tanyák között bolyongott piszkos, szurtos ruhában s valószínű, hogy a tanyák között történt rablásokban is része volt. Nem régen került haza olasz fogságból s itt telepedett le.”
Ugyanez a lap egy nappal korában ezt írta: „Tegnap volt egy hete, hogy a városban feltűnt egy fiatal göndörhajú ember, ki román katonai egyenruhát viselt, előbb tiszthelyettesnek, azután zászlósnak, legutóbb pedig hadnagynak tituláltatta magát… ő elől lovagolt, a környezete pedig kocsin kísérte minden lépését, melyhez szenny és vér tapadt.”
A történelmi kutatás valamivel többet derített ki róla. A franciák 1919. április 28-án Makó felől érkeztek, de csak egy napig voltak itt. Április 30-án jöttek a megszálló román csapatok. Ekkor a vásárhelyi városházán jelentkezett a 24-26 év körüli Berényi és azt mondotta, hogy ő kassai születésű ember, a magyar hadsereg tiszthelyettese. Később a románok ideiglenesen visszavonultak Orosháza felé, de július 21-én ismét visszajöttek a városba, és Mártély községnél a Tiszáig vonultak.
Július 22-én ez a csavargó már román tiszthelyettesként „tevékenykedett” a városban. Pár nap múlva pedig román hadnagyi mundérban járt, és a belváros egyik elfoglalt házára (IV. ker. Ferenc József sugárút 24.), ahol berendezte „hadiszállását és inkvizíciós irodáját”, azt írta ki: „Vásárhely város rendőrparancsnoka”. Berényi „előretolt” végrehajtóvá vált, miközben a román parancsnokság a „háttérben” maradt.
Berényi László ettől kezdve román fegyveres támogatással kettős gyűjtési szenvedélynek hódolt. „Rendőrparancsnokságára” hordatta össze a románok és az általa elrablott tárgyakat. Ezek között ékszerek éppúgy szerepeltek, mint csontnyelű sétabot. Szarkaként „műértett”, és mindent összerabolt, ami csillogott. Gyűjtőszenvedélyének másik részét a védtelen emberek képezték. Nőt, gyereket, öreget, mindenkit összefogott, aki benne ellenszenvet váltott ki, valamilyen ellenállást fejtett ki, vagy bármilyen okból neve, személye „üldözendővé” vált. Gaztetteihez kitűnő társra lelt a helyi Nagy Géza fényképészsegédben. Tevékenységének azzal igyekezett „hitelt és elismerést” biztosítani, hogy Arany Mária személyében egy itteni, egyszerű lányt szemelt ki menyasszonyának. Erről így írt a korabeli lap: „Berényinek vasárnap volt az eljegyzése egy vásárhelyi lánnyal. Az eljegyzés nagy dáridó mellett folyt le…, a leány nem akart hozzá menni, azonban a leány szüleit azzal fenyegette meg, hogy ki fogja irtani az egész családot, ha a leányt nem adják hozzá.”
Rémuralmát napról napra fokozta. Az elfogott, összekötözött embereket részben saját kezűleg ütlegelte, részben a román pribékekkel kínoztatta meg. A szaporodó fogolylétszám miatt a „rendőrségi épület” szűknek bizonyult, ezért a városháza pincéjét használta fogdának.
A börtönből olyan személyeket engedett el, akikért a családjuk nagy pénzeket fizetett. Csakhogy az ilyenfajta kiválogatás során fogságban egy csomó nyomorult, szegény ember maradt. 39,5%-uk földműves volt, 35,5%-uk ipari munkás, 12% egyéb foglalkozású és 9 fő, 16% ismeretlen katona, akiket a határ és a város legkülönbözőbb pontjain, minden indok nélkül fogtak el. Ezért az 56 emberért senki sem fizetett, illetve már nem volt idő arra, hogy a vérdíjat letegyék. A helyi lap is megállapította: „A Berényi hóhér szerencsétlen áldozatai mind szegény emberek voltak s legtöbbjük özvegyet és árvákat hagyott sötét nyomorúságban.”.
1919. július 25-én, piaci nap reggelén Zerkovitz román főhadnagy városparancsnoktól kapott fedezettel; egy szakasz katonával és 2 golyószóróval megindultak a kutasi úton kifelé, a mintegy 6 kilométerre lévő, dr. Nagy Dezső birtokos villaként számon tartott tanyájához. Azt ma már nehéz megállapítani, hogy a városháza börtönéből pontosan hány rabot állítottak be a halálmenetbe, de valószínű, hogy a számuk útközben is szaporodott néhány ártatlan emberrel. Adatközlőnk szerint akadt közöttük olyan paraszt, aki a vonulás szokatlan zajára kiállt a kapuba nézelődni, és a katonák berángatták a sorba.
Pap István ácssegéd néhány nappal azelőtt esett fogságba. Akkor hajnalban a sógoránál disznót vágott. A böllérmunka után Vásárhelyről tartott hazafelé. A csizmaszárból kikandikált a nagy kés nyele. Mint „orozva támadni akaró partizánt” elfogták, és a tömlöcbe vetették.
Ami ezután történt, az primitív szadista terrorakció volt. Egyrészt megfélemlítő hatást akartak vele kiváltani, másrészt a hóhérok az ártatlan emberek szenvedésében kéjelegtek. Az egész brutalitás egyértelmű magyarellenes bosszúállássá vált.
A helyi lap így idézte föl a történteket: „A Kutasi út mellett, a körtöltéstől nem messze, a Vékony József földjén, a dr. Nagy Dezső mezsgyéje mellett játszódott le az a rettenetes tömegdráma, melyet Berényi László hóhér és pribékje, Nagy Géza rendeztek s melynek az elmúlt pénteken, július 25-én negyvenhét vásárhelyi ember, a legtöbb ártatlan, véres áldozatul esett.” [A közölt szám pontatlan, 9 személyt nem tudtak azonosítani, ezek zöme más vidékről való katona volt.] „Délelőtt 10 óra volt, mikor kiért a kíséret. Három egyént elővezettetett és kóstolóul agyonlövette őket. A többit a dr. Nagy Dezső tanyájának a pincéjébe terelték, majd onnan vezették föl őket. Tudták, hogy meghalnak. Egyik a pince falára, másik egy-egy kis cédulára írta: „itt voltam, 5 perccel halálom előtt, isten veled édes anyám, családom!”. Reszkető vonások, könnyes, szomorú, falfehér arcok.
Kivezették őket, egy csomóba álltak, csak saját kérésére Vékony Jánost állították külön. Ő azt mondotta, hogy ő bűnös, tolvaj volt, nem érdemesíthető arra, hogy a többivel legyen. A mezsgyén elkezdett peregni a golyószóró. Hangtalanul estek össze, és haltak meg. Már 1 órakor tömegsírban aludtak. Nem maradt más, mint a Szilágyi Albert munkás kabátja. Vékony Jánost a Nagy Varga István tarlóján lőttek agyon és a kukoricában földelték el…”
Közülük az egyetlen bűnöző, Vékony János nagyobb erkölcsi erényről tett tanúbizonyságot, mint hóhérai!
Kiss Ferenc adatközlő így beszélt az eseményről: „Azon a nyáron részes voltam Molnár Ferencnél. Ez a tanya Kutas felé a harmadik volt a Nagy Dezsőétül. Azon a napon rossz idő volt, esött az eső. Az eget figyeltük, hogy tudunk-ë mán aratni, amikor géppuska kattogást hallottunk a szomszédbul. Mindjárt monta a gazda, hogy mán mëgint itt vannak az olájok, oszt nem lösz máma aratás. Úgy is lött. Nem mertünk tűluk kimönni a földre. Délután hallottuk mög, hogy 56 embört kivégeztek.”
Az 1906-ben született Tóth Jánosné (10) a történetet így mesélte el: „A Nagy Dezső tanya mögött, befelé a parton állt a Ceglédi tanya. Itt dolgoztunk Szűcs unokatestvérömékkel, amikor géppuska kelepölést hallottunk. Alig később fegyverös román katonák gyüttek be hozzánk és kiterelték a férfiakat. Köztük volt Ceglédi Jani és a Szűcsök. Velük temettették el a kivégzötteket. Amikor a Vékony földre értek, mán ki volt ásva a nagy gödör. A foglyokkal előbb mögásatták a sírjukat, azután lűtték lë űket. A legtöbbnek a fejit lűtték szét. A kukoricalevelekön ott volt a sok vér, mög az agyvelő. Voltak, akik nem kaptak halálos lövést. Amikor rájuk húzták a földet, a föld még percökig mozgott fölöttük. Úgy köllött temetni, hogy a gödörbe ëgy sor embört raktak, azután rájuk ëgy sor földet, míg mindönki bele nem került.”
A tömeggyilkosságról Ormos Mária is megemlékezett. A román megtorlásokról azt írta, hogy a román seregek túszszedést és gyilkosságokat követtek el.
Az azonosított mártírok névsora:
Sorszám Név Életkor Foglalkozás
1. Asztalos Imre 43 földmunkás
2. Árpa József 22 vegyeskereskedő-segéd
3. Balázs János 16 cipésztanonc
4. Bang Péter 48 közigazgatási fertőtlenítő
5. Bálint József 22 kéményseprő
6. Búza Imre 23 csizmadiasegéd
7. Darida József 34 földmunkás
8. Domokos János ? ?
9. Forrai Lajos 19 tanuló
10. Galsi István ? ?
11. Hegedűs Imre 58 földmunkás
12. Hódi Ferenc 33 telefonszerelő
13. Hódi István 31 földmunkás
14. Kardos Ferenc 25 földmunkás
15. Kis Lajos 39 fürdőmester
16. Kiss Imre 46 feles
17. Kiss Lajos 20 szabósegéd
18. Kiss Sándor 44 feles
19. Kiss Sándor 54 földmunkás
20. Kocsis Sándor 46 vásári mutatványos
21. Kovács János 20 seprűgyári munkavezető
22. Kristó Lajos 48 ácsmester
23. Krizsán Sándor 43 kazánfűtő
24. Nagy Sándor 37 földmunkás
25. Neller József 23 földmunkás
26. Nyíri Bálint 16 lakatossegéd
27. Pap Sándor 40 földmunkás
28. Papp István 34 ácssegéd
29. Radics Imre 18 földműves
30. Sebők Szilveszter 26 asztalossegéd
31. Strasser Gábor 24 divatáru-kereskedő
32. Süli Imre 34 kőműves
33. Süli József ? ?
34. Szabó Ferenc 45 kőművessegéd
35. Szabó Imre 20 csizmadiasegéd
36. Szabó Mátyás 22 kőművessegéd
37. Szabó Mihály 46 halász
38. Szabó Sándor 36 földmunkás
39. Szerencsi Péter 20 földmunkás
40. Szilágyi Albert 62 földmunkás
41. Szűcs Péter 42 földmunkás
42. Tornyai Balázs 32 lókereskedő
43. Tóth Sándor 46 földmunkás
44. Vékony János 55 rabló
45. Vígh Sámuel 53 földmunkás
46. Wirtsz Péter ? ?
47. Zvara Mihály 32 földmunkás
A két szélsőértéket a 16 évesek és a 62 éves képezte. 24 éves korig, vagyis a klasszikus felnőttkorig 14 fiatalt találunk, a 47 fő 30%át. A 25-40 év közötti fiatalok csoportjában 13 személyt, a vizsgáltak 28%-át. A 42-62 év közötti idősebb korosztályban 16 személy volt, és a 4 ismeretlen korú 8%-ot tett ki. A 16-40 év közöttiek 27-en voltak, a vizsgáltak 57,5%-a. 1919 nyarán így pusztított ismét a történelem egy középnagyságú alföldi mezővárosban.
Az egyik mártír, az 1884. december 7-én született Papp István ácssegéd családi naplóját unokája, Sajti Mihály székkutasi polgármester őrzi. A kivégzett feleséget és 3 kiskorú gyermeket hagyott hátra.
A naplóba egyikőjük ezeket a szomorú sorokat írta be ceruzával: „Apukám hősi halált halt 1919-be július hó 25-ik napján. Szerdán megfogták, Pénteken kivégezték őket. 56 embert ártatlan lélekben végeztek ki.”
A történtek megismerése után a városban óriási volt a felháborodás. A román megszálló csapatok parancsnoka, félvén a nyílt összetűzéstől, a piszkos munka elvégzése után áldozatul odadobta a hóhérokat. A helyi lap többek között így írt az eseményekről:
„A megszálló román hadsereg Vásárhelyen tartózkodó tisztikara tegnap egy veszedelmes gonosztevőről rántotta le a leplet és tette ártalmatlanná.” (13) Egy nappal később ezt fogalmazta: „A bandita további kalózkodásait a megszálló csapatok Vásárhelyen tartózkodó tisztikara akadályozta meg. A vizsgálat folyamatban van, egymásután jelentkeznek a kifosztottak, a kizsaroltak, kiknek egy része már vissza is kapta az elrablott holmikat.”
A július 30-án, szerdán megjelent lap szerint az összerablott kincsek között, amelyet Berényi László szállásán foglaltak le, csupán az ékszerek 60-70 ezer korona értéket tettek ki. A lap vasárnapi számában még így fogalmazott: „Hogy ki volt ennek a rettenetes gonosz tervének a mozgatója, nem tudjuk.”
A román katonai parancsnokság természetesen rögtön elhatárolta magát az eseményektől. Előbb arra hivatkozott, hogy a történtekről nem tudott, nem támogatták a hóhér- és rablóakciót. Azonban hamarosan érzékelniök kellett, hogy ez a mentegetőzés nagyon átlátszó, és csak olaj a tűzre. Az ilyenkor szokásos másik taktikát vették hát elő: átmentek támadásba. Azzal vádaskodtak, hogy a visszavonuló román sereget a lakosság megtámadta, több tisztet felkoncoltak, és ezért alkalmazták a megtorlást. (16)
Ez a védekezés ismét sántított, hiszen a fegyver nélküli, védtelen és békés lakosság miként koncolhatta volna föl egy reguláris hadsereg tisztjeit? Berényi Lászlót és Nagy Gézát előbb alaposan összeverték. A helyi levéltárban őrzött ügyirat 1920. december 31-én ceruzával írt jelentése szerint „Berényi jobb halántéka vérzett.” A verés közben epileptikus rohamot színlelt, lefeküdt a padlóra, hörgött, habot dúrt, reszketett. A behívott orvos azonnal megállapította, hogy szimulál, és talpra állították. Érdekes, hogy többet nem is esett össze. Ezután az álhadnagy 70, pribékje pedig 25 nyilvánosan, a Kossuth téren végrehajtott botütést szenvedett el, (17) ahogy ez a feudalizmus korában szokásos volt. A helyi lap így beszélte el az eseményeket: „Szerdán éjjel fél 10 órakor halálosan sújtott le a földi igazságszolgáltatás keze Vásárhelyen két szélhámos, bűnös emberre. Akik… vérlázító kegyetlenséggel ártatlan emberek vérét ontották… A felizgatott nép megnyugtatására szerdán este 7 órakor deresre húzták Berényi László ál hadnagyot és Nagy Géza fényképészt és súlyos büntetéseket mértek rájuk. Azután meggyóntatták őket; fél tízkor egy eskort tiszti parancsnokkal a Népkertbe kísérte le a két elítéltet s a színház jobb sarkához állítva, agyonlőtték őket sortűzzel.
Előbb Nagy Géza fényképészt végezték ki, azután került sor Berényire, a főbűnösre. Ideiglenesen ott földelték el őket, míg majd a temetőbe jutnak. Vérüket a Népkert homokja itta fel.” (18)
A közhangulat ugyan csillapodott, a mártírok családtagjai viszont nem nyugodtak bele, hogy szeretteik embertelen körülmények között, jeltelen gödörben összedobálva porladjanak. Járták a román parancsnokságot. A kivégzés után két hét múlva engedélyt adtak a kihantolásra és az embereknek kijáró végtisztességadásra. Más kérdés, hogy nyár volt, a fülledt melegben a holttestek oszlásnak indultak, a közelről nehéz fegyverrel leadott sorozatlövés is szörnyű roncsolást okozott, így az azonosítás nagy nehézségekkel járt, és részlegesen sikerült. A tömegsír föltárására 1919. augusztus 6-án, szerdán reggel került sor.
„Az exhumálást a Kardos temetkezési intézet végezte 10 emberével s 20 kocsival.” (19) A helyi sajtó így írt: „A kapitányi hivatal az exhumálásnál az alábbi hivatalos értesítést adta ki: „A román katonai parancsnokság rendelete értelmében közhírré tétetik, hogy a kutasi út mentén kivégzett és eltemetett egyének hullái folyó hó 6-án, szerdán reggel 4 órakor a hatóság által ki fognak emeltetni és eltemetés végett hozzátartozóinak átadatni. A román katonai parancsnokság parancsa folytán az exhumálásnál csupán az eltemetett egyének hozzátartozói közül is csak azok jelenhetnek meg, akik előzőleg a rendőrhatóságtól engedélyt nyertek.” (20)
A román parancsnokság nem volt valami bőkezű a kegyelet osztásában sem. Nyilvánvaló aggodalom húzódott meg a szigorú személyi korlátozás mögött. Féltek a tömegtüntetéstől és attól is, hogy a kegyetlen mészárlás felszínre került bizonyítékait, a szétroncsolt tetemeket látva a nép megdühödik. A szemtanúk szerint 56 koporsó sorakozott a szántóföldön, a kiásott gödör szélén, és a román karhatalom mögött egy csomó jajveszékelő özvegy kínlódott. A halottas kocsik délre szállították a tetemeket a város különböző temetőibe, és legtöbbje családi sírokba került. Közös emléküket a Nagy Dezső-tanya falán elhelyezett tábla és a 47-es út mellett állított emlékmű őrizte meg.
A kegyetlen dráma a végtisztesség megadásával nem ért véget. Mint a mártírok életkorából látni lehet, zömében fiatal, családfenntartó emberek voltak. A legtöbbjük szegény, a társadalom alsó rétegeiben, nagy családdal tengődött és az otthon egyetlen támasza volt, hiszen a gyerekek még nem kerestek, az asszony pedig velük volt elfoglalva.
A rászoruló családoknak a tanács adott segélyt. Ez azonban olyan szerény volt, hogy a megélhetésüket nem biztosította. Az infláció, a korona devalválódása, majd a világgazdasági válság évtizedekre kiterjesztette az árván, özvegyen maradt emberek szenvedését. Ráadásul a tanács is spekulált. A segélyek időnként elakadtak, nem lehet tudni, hogy hanyagság, vagy titkos belső utasítás következtében-e? Ilyenkor a nélkülözők újrakezdték a kérvényezést. Így vonszolódott az életük évről évre előrébb.
A levéltári iratok jókora kérvényköteget és tanácsi határozatot tartalmaznak. Közülük példaként a két Szabó család anyagából mutatunk be részleteket. Ilyenek egyébként még 1934-1935-ben is kerültek az iratcsomóba. A fogalmazványok egyúttal azt is mutatják, hogy még a legegyszerűbb nép is tisztában volt vele, hogy az 1919-es vásárhelyi tömegmészárlásban a románok gyűlölete játszotta a fő szerepet, hiszen a mártírok jelentős része „semmiféle mozgalomban nem vett részt”, társadalmi vagy egyéb bűnt nem követett el.
„Tekintetes Városi Tanács!
Alólírottak, kiknek eltartóját, kenyérkeresőjét 1919 év júliusában az oláhok kivégezték, tizennégyen teljes nyomorúságban a legnagyobb szegénységben maradtunk. A Tek[intetes] tanács szomorú helyzetünket tekintve állandó, még pedig 50 koronás havi segélyt utalványozott. Ez az összeg azonban a mai rettenetes drágaságban oly elenyészően csekély, hogy alig pár kilogram kenyérre való s így családunkkal a legnagyobb nyomornak vagyunk kitéve. Most az iskolaév kezdetén gyermekeinknek se könyve, se ruhája, se kenyere; mi pedig dologra nem mehetünk, mert kicsinyeinket nem hagyhatyuk otthon. Mély tisztelettel kérjük ennélfogva, hogy havi segélyünket legalább 200 koronára felemelni méltóztassék.
Hmv. 1921. aug. 26.
Mély tisztelettel:
özv. Szabó Istvánné,
özv. Szabó Mihályné,
özv. Hódi Istvánné
Mártély t: 2692/g.”
„Méltóságos Polgármester Úr!
Alulírott özv. Szabó Mihályné Mártély tanya 2692/g. szám alatti lakos [… írta, hogy] Férjemet néhai Szabó Mihályt a román megszálló csapatok 1919-ben kivégezték, minden ok nélkül mert hiszen férjem életében sohasem vett részt semmiféle mozgalomban, így nyilvánvalóan a megszálló csapatok őt ellenséges indulatból végezték ki…
Hódmezővásárhely, 1932. szeptember 27.
Maradtam kiváló tisztelettel:
Özv. Szabó Mihályné.”
„Méltóságos Polgármester Úr!
Alulírott özv. Szabó Istvánné Mártély 2666. sz. lakos mély tisztelettel kérem Méltóságodat, hogy részemre havi segélyt megállapítani kegyeskedjen.
Kérésem indoklására legyen szabad az alábbiakat felhoznom: Férjemet, néhai Szabó Istvánt 1919-ben a románok kegyetlenül kivégeztették, pedig soha semmiféle mozgalomban nem vett részt. Nyilvánvaló, hogy a románok a magyarság iránt érzett bosszújukat töltötték ki férjemen, és döntöttek ezzel engemet és családomat szerencsétlenségbe.
Hódmezővásárhely, 1933. január 10-én.
Kiváló tisztelettel:
Öz[v.] Szabó Istvánné”
Utószó
Vásárhelyt úgy tartjuk számon. mint azon legnyugatibb hazai települést, ahol az erdélyi műveltség még hatott, és a történelmi kapcsolat is elevenen él. Nagy Bercsényi Miklós a város jóságos földesura volt. (Tornyai János nagy méretű, róla festett képe ma is a városháza dísztermében függ.) A Bethlen Gábor-hagyományok nem egy erkölcsi, kulturális értékét a nevét viselő, közel 300 éve alapított gimnáziumunk ma is őrzi. Jeles személyiségeink, Tárkány Szücs Ernő néprajztudós, Kárász József író és sokan mások Kolozsvárt tanultak. Egykori református temetőink kopjafái, népi bútoraink faragása, motívumkincse sok erdélyi vonást őrzött meg. A vásárhelyi módos gazdáknak Világos mellett és Lippán szőleje volt, a 18. és 19. században Erdéllyel mindig szoros cserekereskedelmet folytattunk. A hatalmas hódmezővásárhelyi tanyavilág úgy épült föl, hogy a gerendák jó részét az erdélyi folyókon úsztatták le a Tiszába, a kikötőhelyekre, Körtvélyesbe és az időszakonként hajózható Hód-tavába. A sót szintén tutajokon hozták hozzánk Erdélyből. A református Ótemplom lőréses, kerített udvarfala, a mennyezet festett fakazettái, stallumai erdélyi hatást is tükröznek.
A 18. század közepétől nem egy szegény román pásztor, illetve földműves család költözött be, főleg Biharból Vásárhelyre, és telepedett le végleg. Népeink mindig szoros barátságban éltek egymással. Az Argyelánok, Muresánok és mások munkájuk szerint ugyanolyan megbecsülést élveztek, akár az őslakók. Nem az ő hibájuk, nem a nép vétke, hogy a hivatalos román államhatalom a 20. század során szüntelen „magyar bűnöket” keresett, igyekezve éket verni népeink közé.